LATEST:

How Putin meddled in US election: Reuters

President-Vladimir-Putin-e1483132946250.jpg
The agency said its report was based on disclosures by three current and four former US officials

A Russian government think tank controlled by Vladimir Putin developed a plan to swing the 2016 US presidential election to Donald Trump and undermine voters’ faith in the American electoral system, Reuters has reported.
The agency said its report was based on disclosures by three current and four former US officials.
The officials described two confidential documents from the think tank as providing the framework and rationale for what US intelligence agencies have concluded was an intensive effort by Russia to interfere with the November 8 election.
US intelligence officials acquired the documents, which were prepared by the Moscow-based Russian Institute for Strategic Studies [en.riss.ru/], after the election.
The institute is run by retired senior Russian foreign intelligence officials appointed by Putin’s office.
The first Russian institute document was a strategy paper written last June that circulated at the highest levels of the Russian government but was not addressed to any specific individuals.
It recommended the Kremlin launch a propaganda campaign on social media and Russian state-backed global news outlets to encourage US voters to elect a president who would take a softer line toward Russia than the administration of then-President Barack Obama, the seven officials said.
A second institute document, drafted in October and distributed in the same way, warned that Democratic presidential candidate Hillary Clinton was likely to win the election.
For that reason, it argued, it was better for Russia to end its pro-Trump propaganda and instead intensify its messaging about voter fraud to undermine the US electoral system’s legitimacy and damage Clinton’s reputation in an effort to undermine her presidency, the seven officials said.
The current and former US officials spoke on the condition of anonymity due to the Russian documents’ classified status.
They declined to discuss how the United States obtained them.
US intelligence agencies also declined to comment on them.
Putin has denied interfering in the US election.
Putin’s spokesman and the Russian institute did not respond to requests for comment.
The documents were central to the Obama administration’s conclusion that Russia mounted a “fake news” campaign and launched cyber attacks against Democratic Party groups and Clinton’s campaign, the current and former officials said.
“Putin had the objective in mind all along, and he asked the institute to draw him a road map,” said one of the sources, a former senior US intelligence official.
Trump has said Russia’s activities had no impact on the outcome of the race.
Ongoing congressional and FBI investigations into Russian interference have so far produced no public evidence that Trump associates colluded with the Russian effort to change the outcome of the election.
Four of the officials said the approach outlined in the June strategy paper was a broadening of an effort the Putin administration launched in March 2016.
That month the Kremlin instructed state-backed media outlets, including international platforms Russia Today and Sputnik news agency, to start producing positive reports on Trump’s quest for the US presidency, the officials said.
Russia Today did not respond to a request for comment.
A spokesperson for Sputnik dismissed the assertions by the US officials that it participated in a Kremlin campaign as an “absolute pack of lies”.
“And by the way, it’s not the first pack of lies we’re hearing from ‘sources in US official circles’,” the spokesperson said in an email.

PRO-KREMLIN BLOGGERS
Russia Today and Sputnik published anti-Clinton stories while pro-Kremlin bloggers prepared a Twitter campaign calling into question the fairness of an anticipated Clinton victory, according to a report by US intelligence agencies on Russian interference in the election made public in January.
Russia Today’s most popular Clinton video – “How 100% of the 2015 Clintons’ ‘charity’ went to … themselves” – accumulated 9 millions views on social media, according to the January report.
The report said Russia Today and Sputnik “consistently cast president elect-Trump as the target of unfair coverage from traditional media outlets.”
The report said the agencies did not assess whether Moscow’s effort had swung the outcome of the race in Trump’s favor, because American intelligence agencies do not “analyze U.S. political processes or U.S. public opinion.”
Neither of the Russian institute documents mentioned the release of hacked Democratic Party emails to interfere with the U.S. election, according to four of the officials. The officials said the hacking was a covert intelligence operation run separately out of the Kremlin.
The overt propaganda and covert hacking efforts reinforced each other, according to the officials. Both Russia Today and Sputnik heavily promoted the release of the hacked Democratic Party emails, which often contained embarrassing details.
Five of the US officials described the institute as the Kremlin’s in-house foreign policy think tank.
NAN.

Advertisements

Leave a Reply


About us

The Eagle Online is published by Premium Eagle Media Limited

27, Joseph Odunlami Street, off Thomas Salako Street,
Ogba, Lagos.

Email: info@theeagleonline.com.ng, dotunoladipo@theeagleonline.com.ng
Phone: 08023145962, 08094000057
Whatsapp: 08094000057


SEND US A MESSAGE



Advertisements